V slovenski prestolnici so najemnine poslovnih prostorov stabilne, najemnine za trgovske prostore se dvigujejo, najemnine gostinskih lokalov pa se najbolj spreminjajo, kažejo analize spletnega portala Slonep.
Podjetja se vedno raje odločajo za najem kot za nakup poslovnih prostorov, prav tako pa večina investitorjev gradi poslovne prostore za oddajanje. To je povsem drugače kot na stanovanjskem trgu, kjer so novogradnje namenjene izključno prodaji.
Že en lokal lahko spremeni povprečno ceno
Najemnine za pisarne v slovenskem glavnem mestu ostajajo nespremenjene, medtem ko se najemnine trgovskih prostorov še vedno dvigujejo. Po podatkih Slonepa so najemnine pisarniških prostorov v Ljubljani stabilne že od decembra 2001.
Povprečna oglaševana najemnina znaša 12 evrov na kvadratni meter. Najemnine trgovskih prostorov so bolj dinamične, vendar se povprečna oglaševana najemnina že od leta 1995 giblje med desetimi in 15 evri za kvadratni meter. Oglaševane cene trgovskih prostorov so letos zrasle in v zadnjem četrtletju dosegle 16 evrov za kvadratni meter.
Lokalov na dobrih lokacijah je malo
Še najbolj se spreminjajo najemnine za gostinske lokale, saj je njihova ponudba, sploh na zanimivih in frekventnih lokacijah, precej skromna, čemur sledi tudi promet.
Zato lahko ponudba dražjega lokala na boljši lokaciji precej vpliva na povprečno oglaševano ceno. Kljub temu pa so najemnine stabilne, saj ni zaznati kake dolgoročne težnje rasti ali padanja. V drugem četrtletju letos je povprečna oglaševana najemnina znašala 18 evrov na kvadratni meter.
Ponudba usklajena s povpraševanjem
Na trg ves čas prihajajo novi najemni pisarniški prostori, ki zadostujejo potrebam po novih prostorih zaradi gospodarske rasti. Tudi v prihodnje ni pričakovati, da bi prišlo do sprememb, saj je napovedanih dovolj novih projektov, ki bodo na trgu zagotovili nove prostore.
Zaradi velike ponudbe je vedno pomembnejša kakovost lokacije in kakovost gradnje v povezavi s stroški obratovanja, zato lahko domnevamo, da se bo pojavljala vedno večja razlika v najemnini med bolj in manj kakovostnimi prostori.
Prodajne cene stabilne od lanske jeseni
Na prodajnem trgu poslovnih prostorov se je povprečna oglaševana cena pisarniških prostorov v Ljubljani intenzivneje dvigovala od sredine leta 2005 do septembra 2007, od takrat pa je, podobno kot pred tem obdobjem, stabilna. Stanje na trgu trgovskih prostorov oziroma površin je nekaj bolj razgibano, vendar na Slonepu od septembra 2003 ne zaznavajo niti rasti niti padcev.
Cene so nekaj zrasle jeseni 2006, vendar je sledil skoraj enak padec. Letos so razmeroma stabilne. Pri cenah gostinskih lokalov je bilo med jesenjo 2003 in jesenjo 2005 zaznati težnjo padanja. Sledila je rast, ki se je končala jeseni 2007. V zadnjem četrtletju se je padanje ustavilo.
Spremembe na trgu
Ustavitev rasti povprečne oglaševane cene pisarniških prostorov kaže, da je na trgu prišlo do sprememb. Ali se je zmanjšalo povpraševanje ali pa se je okrepila ponudba. Tudi gospodarske razmere se spreminjajo, posojila pa so postala teže dostopna in dražja.
Cene trgovskih prostorov so stabilne, čeprav se pojavljajo nihanja. Lokali na boljših lokacijah imajo višje cene in se tudi hitro prodajo, medtem ko se tisti na slabših lokacijah prodajajo po nižjih cenah in dlje časa.