Nepremičnine

Predore projektiramo po vsem svetu, zgradili bi ga pa tudi doma bolj težko

Medtem ko so prejšnji teden po 17 letih gradnje v Švici odprli 57 kilometrov dolg in 11 milijard evrov vreden najdaljši železniški predor na svetu St. Gotthard, je vprašanje, ali sta slovenska projektiva in gradbena operativa sposobni zgraditi še kakšen predor. Projektanti so se obdržali in delajo naprej, povsem drugače je z gradbeniki.

Podporniki obveščajo

FINANCE
Nepremičnine
Marles premierno predstavlja novo pritlično hišo Bonus
Nepremičnine
DAN ODPRTIH VRAT
NepremičninePodpornik projekta Marles premierno predstavlja novo pritlično hišo Bonus

V okolici Kranja si jo boste lahko ogledali na dnevu odprtih vrat

FINANCE
Nepremičnine
Marles vabi na prvi sejem inovativnih bivalnih rešitev
Nepremičnine
NepremičninePodpornik projekta Marles vabi na prvi sejem inovativnih bivalnih rešitev

Na treh različnih lokacijah bo od 23. do 25. marca 2023 na ogled pet različnih Marlesovih hiš, postavljenih na ključ.

FINANCE
Nepremičnine
Marles vabi na dan odprtih vrat v naselju DRENovo
FINANCE
Nepremičnine
Poletna šola fakultete za gradbeništvo in geodezijo
06.06.2016 07:15
Čas branja: 2 min
Predore projektiramo po vsem svetu, zgradili bi ga pa tudi doma bolj težko
Kljub podrobnim geološkim raziskavam je težko predvideti, na kaj bo graditelj naletel pod površino, še manj pa, kakšne bodo posledice.

Leta 2018 je predviden začetek gradnje druge cevi predora Karavanke. Po mnenju poznavalcev gradnje predorov je iluzorno pričakovati, da bi bilo vsaj za gradnjo polovice predora izbrano kakšno slovensko podjetje. Povsem nemogoče pa je napovedati, kdo bo gradil predore na drugem železniškem tiru med Koprom in Divačo, če bo do tega sploh prišlo. Največji slovenski gradbinec SCT, ki je gradil tudi predore na slovenskem avtocestnem križu, je propadel, enako se je zgodilo z njegovim največjim podizvajalcem Primorjem.

Geologi ne morejo odkriti vseh pasti

Angelo-Zigon.1465112183.jpg.o.240px.jpg
»Gradnjo predorov spremlja veliko nepredvidenih dogodkov in le izkušeno podjetje se lahko hitro in pravilno odzove, drugače se gradnja lahko zelo podaljša in podraži,« pravi Angelo Žigon, direktor Elee IC.

Trenutno imajo največ znanja, izkušenj in referenc z gradnjo predorov avstrijska, švicarska, italijanska in skandinavska podjetja, vendar so njihova znanja omejena na specifike podzemnih geoloških sestavov, kjer gradijo.

»Bolj kot tehnološka opremljenost so pri gradnji predorov pomembni znanje in izkušnje,« pravi Angelo Žigon, direktor projektantskega podjetja Elea IC. Gradnjo predorov spremlja veliko nepredvidenih dogodkov, zato je ta gradnja zelo posebna. Le izkušeno podjetje se na te dogodke lahko hitro in pravilno odzove, drugače se gradnja lahko zelo podaljša in podraži. »Pri gradnji cest, mostov in drugih infrastrukturnih objektov so pogoji povsem jasni, zelo težko pa je, kljub podrobnim geološkim raziskavam, predvideti, na kaj bo graditelj naletel pod površino, še manj pa, kakšne bodo posledice,« razloži Angelo Žigon.

Znanje ni izpuhtelo, ga je pa treba obnavljati

likar-jakob6-us.1465112186.jpg.o.240px.jpg
»Stroka se razvija, zakonodaja, tehnični predpisi in standardi se hitro spreminjajo, znanje inženirjev pa, če se ne obnavlja, peša,« pravi Jakob Likar z Inženirske zbornice Slovenije.

Jakob Likar z Inženirske zbornice Slovenije (IZS) pa opozarja, da smo v Sloveniji z domačim znanjem izvedli veliko kakovostnih projektov, pri čemer poudarja gradbeno dovršen in moderno opremljen predor Kastelec. Gradbinci so tako pri gradnji naleteli na kraške kaverne, odprte prelomne cone in kamninske zloge z različnimi poroznostmi. Zato so morali izvajalec, inženirji in projektant tesno sodelovati. Pogoste spremembe v hribinski zgradbi so namreč zahtevale originalne tehnične rešitve, podrobne računske analize in strokovne utemeljitve. S tem in podobnimi projekti so slovenski inženirji pridobili znanja za načrtovanje in gradnjo predorov. Znanje ni izpuhtelo, vendar ni ustreznih projektov. »Stroka se razvija, zakonodaja, tehnični predpisi in standardi se hitro spreminjajo, znanje inženirjev pa, če se ne obnavlja, peša,« opozarja Likar, ki se zavzema za obvezno strokovno usposabljanje članov IZS.

Vodijo projektiranje druge cevi pod Karavankami

Povsem drugače je pri projektiranju predorov, saj projektantskih podjetij finančna kriza ni tako prizadela kot gradbenike. Res je, da so morali nove posle poiskati v tujini, vendar so s tem le pridobili izkušnje in tudi reference.

Elea IC konkretno sodeluje v mednarodnem konzorciju za gradnjo druge cevi predora Karavanke. V skupini podjetij vodijo koordinacijo projektiranja celotne cevi, poleg tega sami projektirajo najzahtevnejše dele tega predora. »Veliko informacij smo pridobili pri gradnji prve cevi, kjer je prihajalo do velikih odkruškov. Z novimi pristopi in ustreznim projektiranjem bomo lahko takšne incidente preprečili,« pravi Žigon. Poleg tega so projektirali sanacijo slovenskih predorov Golo rebro, Pletovarje in Golovec, sodelujejo pri projektiranju predorov Semmering, Stuttgart S21 in Brenner, njihovi projektanti pa so še na Norveškem, v ZDA in Turčiji.

Najzahtevnejši je bil predor Šentvid

Elea IC je projektirala številne predore v Sloveniji in tujini. Najzahtevnejše je bilo projektiranje šentviškega predora, saj so poleg glavne cevi zgradili tudi dve priključni kaverni. »Skupaj smo z gradbincem SCT izvedli kar 42 gradbenih faz, ki smo jih morali ustrezno projektirati in povezati. Če bi šlo kjerkoli kaj narobe, bi se lahko gradnja zavlekla tudi za leto dni,« je povedal Angelo Žigon.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Nepremičnine
Poglejte, skozi kaj vse se bodo prebijali gradbinci pod Karavankami
Nepremičnine
NepremičnineVasilij Krivec Poglejte, skozi kaj vse se bodo prebijali gradbinci pod Karavankami 2

Dars je pred približno mescem dni objavil razpis za predvidoma 150 milijonov evrov vredno gradnjo druge cevi karavanškega predora. Drugače od gradnje prve cevi bodo izvajalci precej bolj natančno vedeli, skozi katere plasti se bodo prebijali, saj je v projektu tudi dokaj podrobna geološka karta.

FINANCE
Manager
Turški Cengiz je z naskokom najcenejši
FINANCE
Nepremičnine
Predor Karavanke: tudi v Sloveniji 50-milijonske razlike v ponudbah. Zakaj?
Nepremičnine
NepremičnineVasilij Krivec Predor Karavanke: tudi v Sloveniji 50-milijonske razlike v ponudbah. Zakaj?

Dars je danes odpiral ponudbe za gradnjo druge cevi predora Karavanke. Zanimivo je, da smo dobili povsem enak razpon cen kot na avstrijski strani predora: od 89 do 140 milijonov evrov.

FINANCE
Nepremičnine
Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice
OGLAS
Nepremičnine
VARNA KOŠNJA
NepremičnineFinance PR Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice (OGLAS)

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Transport in logistika
Se je rušenje Darsovih cestninskih postaj s 50 milijonov evrov pocenilo na 30?
Transport in logistika
Transport in logistikaNataša Koražija Se je rušenje Darsovih cestninskih postaj s 50 milijonov evrov pocenilo na 30? 9

Ni čudežev: Dars je razpis razbil v dva dela, prvega ocenjujejo na 30,5 milijona evrov

FINANCE
Dražbe
Britancem se dogaja »SCT«
Dražbe
DražbePetra Sovdat Britancem se dogaja »SCT«

Carillion Group, eden večjih britanskih gradbincev, gre v stečaj

FINANCE
Nepremičnine
Primerljiva zidana hiša naj bi bila za okoli petino cenejša od lesene montažne
Nepremičnine
NepremičnineVasilij Krivec Primerljiva zidana hiša naj bi bila za okoli petino cenejša od lesene montažne

V Sloveniji je bilo lani izdanih 2.465 gradbenih dovoljenj za gradnjo enostanovanjskih hiš, graditelji pa imajo na voljo veliko možnosti. Poglejmo, v čem se v osnovi razlikujeta gradnji montažnih in klasično grajenih hiš.

FINANCE
Nepremičnine
Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice
OGLAS
Nepremičnine
VARNA KOŠNJA
NepremičnineFinance PR Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice (OGLAS)

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.