Nepremičnine

(Komentar) Država pri sprejemanju gradbene zakonodaje eksperimentira z našo varnostjo

Z osnutkom novega gradbenega zakona država umika tehnični pregled za veliko večino objektov, za katere je ta danes potreben. Marsikje bodo lahko ogroženi naše zdravje in varna uporaba ter premoženje.

Podporniki obveščajo

FINANCE
Nepremičnine
Marles premierno predstavlja novo pritlično hišo Bonus
Nepremičnine
DAN ODPRTIH VRAT
NepremičninePodpornik projekta Marles premierno predstavlja novo pritlično hišo Bonus

V okolici Kranja si jo boste lahko ogledali na dnevu odprtih vrat

FINANCE
Nepremičnine
Marles vabi na prvi sejem inovativnih bivalnih rešitev
Nepremičnine
NepremičninePodpornik projekta Marles vabi na prvi sejem inovativnih bivalnih rešitev

Na treh različnih lokacijah bo od 23. do 25. marca 2023 na ogled pet različnih Marlesovih hiš, postavljenih na ključ.

FINANCE
Nepremičnine
Marles vabi na dan odprtih vrat v naselju DRENovo
FINANCE
Nepremičnine
Poletna šola fakultete za gradbeništvo in geodezijo
14.12.2016 07:45
Čas branja: 4 min

Država pri pripravi nove krovne zakonodaje s področja graditve objektov ne sliši pozivov strokovnjakov, ki opozarjajo, da predlagani novi gradbeni zakon v zdajšnji obliki ne zagotavlja varne gradnje, ampak jo celo ogroža. Med drugim zakonodajalec za večino gradenj umika sistem zadnje kontrole zaključene gradnje, to je mehanizem tehničnega pregleda, ki bi ga bilo treba ohraniti in izboljšati.

Zdaj veljavni zakon o graditvi objektov zahteva izvedbo tehničnega pregleda za gradbeno-tehnično zahtevne gradnje. Gre za zadnjo kontrolo s strani upravnega organa, ali je gradnja zaključena in dokazano varna (izračuni, certifikati, pregledi ipd.), ali so gradnjo res izvajali za to usposobljeni izvajalci (projektant, nadzornik, izvajalec). Takšna kontrola ni vezana na investitorja in je zato nepristranska, saj so vsi preostali udeleženci v nekem vezanem odnosu z investitorjem.

Kako je bilo pred in po letu 2002

Včasih, pred letom 2002, ko je država sprejela današnji koncept gradbene zakonodaje, so tehnični pregled izvajale imenovane komisije v sodelovanju s pristojnimi inšpekcijskimi službami. Šlo je za kombinacijo pregleda upravnih postopkov in pravilnosti izvedene gradnje, kar so zagotavljali strokovno usposobljeni in neodvisni akterji. Sistem kontrole je bil zagotovljen, tehnični pregled je imel veljavo in spoštovanje.

Po letu 2002 je država najprej umaknila sodelovanje inšpekcijskih služb in jim odvzela velik del pristojnosti (napaka št. 1). Namesto njih je uvedla t. i. izvedence za strokovno preverbo gradnje, ki jih po lastni presoji  imenuje pristojni upravni organ (napaka št. 2). Izbor izvedencev žal ni ustrezno pogojen z usposobljenostjo strokovnjaka, zato lahko sodelujejo tudi osebe, ki sicer imajo zaupanje upravnega organa, a nimajo zadostnih strokovnih znanj – nimajo opravljenega strokovnega izpita, niso pooblaščeni inženirji (napaka št. 3). Seveda je posledično mehanizem tehničnega pregleda izgubil svojo veljavo, a kljub temu je ostal edini neodvisen mehanizem kontrole zaključene gradnje.

Umik tehničnega pregleda bo napaka

Z osnutkom novega gradbenega zakona (GZ) država umika tehnični pregled za veliko večino objektov, za katere je ta danes potreben (otroški vrtci, stanovanjski objekti z do približno 30 stanovanji, gostišča, večina poslovnih stavb in nakupovalnih centrov, bencinski servisi ipd). Menim, da gre za veliko napako, če bo tehnični pregled res umaknjen; marsikje bodo lahko ogroženi naše zdravje in varna uporaba ter premoženje.

Zakaj država to počne

Ravnanje strokovnih služb ministrstva za okolje in prostor ter vodstva ministrstva vzbuja strah med stroko, da se pripravljavci zakona in odločujoči na ministrstvu morda ne zavedajo škodljivih posledic svojega ravnanja. Pri sprejemanju tako kritične zakonodaje bi se morala uveljaviti praksa upoštevanja opozoril in priporočil pristojne stroke, kajti pripravljavci zakona te problematike ne poznajo dovolj.

Eno od pojasnil zakonodajalca je, da bo nova zakonodaja zmanjšala birokratske ovire na poti do uporabnega dovoljenja. Ali je res birokratska ovira, če se ob pregledu gradnje ugotovi, da ta ni končana, da je morebiti neustrezna, celo nevarna? To je tako, kot če bi prometno policijo umaknili iz prometa, ker ovira in upočasnjuje promet, ko izloča prehitre in nevarne voznike.

Če je gradnja zaključena in na tehničnem pregledu ni ugotovljenih ovir, se uporabno dovoljenje takoj izda. Tu torej ne gre za birokratsko oviro, ki bi predstavljala časovno oviro.

Kaj torej pravi 6. člen osnutka GZ

»Ta člen določa pogoje za začetek uporabe objekta. Za zahtevne objekte in objekte z vplivi na okolje je treba prijaviti dokončanje gradnje in pridobiti uporabno dovoljenje po postopku, ki je določen v zakonu in ki vključuje tehnični pregled, pridobitev mnenja komisije in odločanje v upravnem postopku.«

Do tukaj vse lepo in prav. Sedaj pa sledi del, ki je napaka: »Za vse druge objekte se v zvezi z izpolnitvijo pogojev za začetek uporabe objekta investitor lahko odloči sam, in sicer lahko izbere bodisi pridobitev uporabnega dovoljenja bodisi samo prijavi dokončanje gradnje z vso zahtevano dokumentacijo. V slednjem primeru vso odgovornost in jamstvo za varnost objekta in njegovo skladnost z gradbenim dovoljenjem nosijo udeleženci – podpisniki izjave, ki je sestavni del prijave dokončanja gradnje

Večina gradenj ne bo več spadala med zahtevne objekte

Težava je v povezavi s prilogo o razvrščanju objektov glede na gradbeno-tehnično zahtevnost objekta. Merila so namreč pri razmejitvi med zahtevnimi in manj zahtevnimi objekti postavljena tako, da naj bi se v prihodnje veliko gradbeno zahtevnih objektov uvrščalo med manj zahtevne, za katere velja poenostavljen postopek pridobivanja gradbenega in uporabnega dovoljenja. To samo po sebi ne bi bilo sporno, če bi ti objekti v resnici bili gradbeno-tehnično manj zahtevni, pa niso!  Torej večina gradenj ne bo več spadala med zahtevne objekte in gradnja ne bo več preverjena s tehničnim pregledom.

Kaj se bo dogajalo?

Za dokončano gradnjo bo dovolj izjava nadzornika, da je gradnja zaključena. Sprašujem se, ali bo nadzornik res lahko ravnal nepristransko, če deluje v interesu investitorja, ki ga tudi plača? Koliko bo torej gradenj, ki ne bodo končane, ne bodo imele izvedenih vseh potrebnih pregledov, ne bodo dokazano varne, in to le zato, ker bo investitor zahteval »konec gradnje«, da bo lahko črpal finančne spodbude ali da bo trgovino odprl pred prazniki, ne glede na nevarnost nedokončane izvedbe? Je res dopustno, da se gradnja za trg »zaključi« zgolj z izjavo osebe, ki jo plačuje investitor?

Za razumevanje si poglejmo še naslednje primere. Začnimo pri stavbah za izobraževanje. Brez neodvisne kontrole se bo lahko zgradilo vrtec do površine 1.999 kvadratnih metrov, kar je že zelo velik vrtec. Tu so še športni objekti, kot so šolske telovadnice, kjer se ob prireditvah zbere veliko ljudi. Pa vzemimo še industrijske in poslovne stavbe kot so bencinski servisi, industrijske hale površine do 3.999 kvadratnih metrov, transformatorske postaje in distribucijski elektrovodi, trgovine ... Večini objektov je skupno tudi, da se v njih zadržuje večje število ljudi. Niti pomisliti si ne upam na posledice, da bi ob morebitni neustrezni gradnji prišlo do požara ali potresa.

Je torej res smiselno ukinjati neodvisne kontrole?

Namen zakona, da zagotavlja in ščiti vrednote v javnem interesu pri graditvi objektov, namreč ni zagotovljen, pa čeprav v enem od uvodnih členov zakona piše, da ga zakon zagotavlja.

Zato je treba nujno bodisi spremeniti koncept gradbenega zakona v delu, ki govori o tehničnem pregledu in pridobivanju uporabnega dovoljenja, bodisi merila za razvrščanje objektov glede na gradbeno-tehnično zahtevnost gradnje. Če ministrstvo ne spremeni meril, mora tehnični pregled ostati obvezen tudi za manj zahtevne objekte, pri tem pa naj zakonodajalec opredeli morebitne izjeme za izločitev iz postopka pregleda. V nasprotnem primeru bo varnost objektov bistveno manjša. Bojim se, da je namen države izogibanje odgovornosti in zagotavljanju javnega interesa varnih gradenj, kar je njena izvirna obveza. Je to res tisto, kar si državljani želimo?

Tehnični pregled kot zadnja varovalka mora ostati in ga je treba izboljšati. Nedefinirane sodelujoče strokovnjake je treba nadomestiti s pooblaščenimi inženirji, saj lahko samo ti strokovno parirajo projektantom, nadzornikom in vodjem del, torej kolegom iz svojih vrst.

Mag. Vinko Volčanjk, univ. dipl. inž. el., je izvršni direktor za področje projektiranja v podjetju Savaprojekt.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Članki
Dobra novica: Evroposlanci podprli znižanje DDV za e-knjige in digitalne naročnine
Finance
FinanceAlbina Kenda Dobra novica: Evroposlanci podprli znižanje DDV za e-knjige in digitalne naročnine 1

Če bodo spremembo sredi meseca potrdile še države članice, e-knjige in digitalne naročnine ne bodo več obdavčene višje kot tiskane knjige in tiskani časopisi; ministrstvo za finance spremembo podpira

FINANCE
Članki
Češki predsednik Zeman bi raje izgubil sredstva EU kot sprejel begunce
Finance
FinanceAlbina Kenda Češki predsednik Zeman bi raje izgubil sredstva EU kot sprejel begunce 6

Iz višegrajskih članic so se burno odzvali na odločitev Sodišča EU, da zavrne njihovo tožbo proti evropskim begunskim kvotam; zdaj se je oglasil še madžarski premier Orban, češ da sodba Madžarski ničesar ne nalaga

FINANCE
Nepremičnine
Zakaj bodo lastniki malih sončnih elektrarn in toplotnih črpalk za elektriko plačevali več
PRO
Nepremičnine
GRADNJA IN BIVANJE
NepremičnineFinance PRO Zakaj bodo lastniki malih sončnih elektrarn in toplotnih črpalk za elektriko plačevali več (PRO)

Odgovor boste našli v tiskani tematski izdaji Gradnja in bivanje, ki si jo lahko na spletu preberete tudi v formatu PDF.

FINANCE
Članki
Je EU je po tihem že posekala ZDA v rasti BDP?
Finance
FinanceAlbina Kenda Je EU je po tihem že posekala ZDA v rasti BDP? 10

V minulih letih smo se navadili brati, da ameriško gospodarstvo okreva veliko močneje od evropskega. Pa to še drži?

FINANCE
Članki
(novi krog pogajanj o brexitu) Bosta EU in Velika Britanija zbližali stališča?
Finance
FinanceAlbina Kenda (novi krog pogajanj o brexitu) Bosta EU in Velika Britanija zbližali stališča?

V Bruslju se ob 17. uri začenja tretji krog britansko-evropskih pogajanj o brexitu; med težjimi je vprašanje o finančnih obveznostih V. Britanije ob izstopu, o čemer se glavni britanski pogajalec doslej sploh ni želel pogajati

FINANCE
Članki
Pet prioritet EU: Da, Juncker napoveduje strožjo presojo kitajskih naložb
Finance
FinanceAlbina Kenda Pet prioritet EU: Da, Juncker napoveduje strožjo presojo kitajskih naložb 1

V današnjem govoru o stanju v Uniji je šef evropske komisije Jean-Claude Juncker predstavil vizijo prihodnosti EU, v njej pa - kot smo pisali včeraj - napovedal možnost za strožjo presojo kitajskih naložb - pa tudi prenovljeno industrijsko politiko

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)