Nepremičnine
Oglasno sporočilo

Prejeli smo: Anomalije geodetske zakonodaje

Avtor
10.08.2008 22:30
Čas branja: 4 min

Nekako neopazno, mimo strokovne javnosti, je bil sprejet Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o geodetski dejavnosti (Zgeod- 1A). Ta sicer ne prinaša kakih večjih sprememb - prilagaja se novi nepremičninski zakonodaji in na novo ureja krajevne in stvarne pristojnosti v geodetskih zemljiškoknjižnih katastrskih zadevah. Ne morem pa mimo dejstva, da je bila zamujena priložnost, da bi hkrati odpravili več nasprotij med Zgeod in Zakonom o evidentiranju nepremičnin (ZEN), na katera Vlada RS nima ustreznih odgovorov. Zakaj? Vlada RS je ob koncu leta 1999 sprejela Zakon o posebnih pogojih za vpis lastninske pravice na posameznih delih stavbe (ZPPLPS). Bistvo tega zakona je bilo, da je vlada hotela zadržati izvedbo izdelave elaborata etažne lastnine v geodetski stroki in elaboratom zagotoviti ustrezno kakovost.

Tako naj bi v prihodnje to geodetsko storitev opravljala le geodetska podjetja. S tem se niso strinjala projektantska podjetja in so vložila pobudo za oceno ustavnosti posameznih členov zakona. Projektanti so bili uspešni in ZPPLPS jim je omogočal izdelavo etažnih načrtov do konca leta 2004. Vlada RS je v letu 2000 pripravila še dva zakona, ki sta prinesla korenite spremembe v dosedanjo geodetsko zakonodajo, Zakon o geodetski dejavnosti (ZgeoD) in Zakon o evidentiranju nepremičnin, državne meje in prostorskih enot (ZENDMPE). ZENDMPE je uvedel novo geodetsko storitev - kataster stavb, ki je nadomestila izdelavo elaborata etažne lastnine po ZPPLPS. To storitev lahko opravljajo tudi projektne organizacije. Zakona sta bila sprejeta po hitrem postopku, zato zakonodajalec ni utegnil v predpisanih rokih pripraviti podzakonskih aktov, uredb, programov za opravljanje strokovnih izpitov za geodetsko izkaznico in izpitov za odgovorne geodete ter odpraviti nasprotij med ZgeoD in ZPPLPS ter ZENDMPE.

Med drugim je ZgeoD uvedel geodetskega inšpektorja (GI) in ustanovitev matične sekcije geodetov (MSGeo) pri Inženirski zbornici Slovenije (IZS), ki je po statutu IZS enakopravna in enakovredna članica. V IZS je v sezname odgovornih inženirjev vpisanih okrog 700 tehnikov različnih strok. Geodetska zakonodaja tega dejstva ni upoštevala, tako da geodetski tehniki niso mogli postati odgovorni geodeti ne glede na število let delovnih izkušenj. Zato so geodetska podjetja vložila pobudo za oceno ustavnosti nekaterih členov ZgeoD in ZENDMPE. Ni jim uspelo, za kar je več razlogov. Vlada RS (GURS) je pri pripravi ZgeoD in ZENDMPE izločila geodetske tehnike kot odgovorne geodete, saj bi imela močan argument pri ustavni presoji ZPPLPS zoper inženirje in tehnike drugih strok, ki so vpisani v imenik odgovornih IZS. Ker ni uspela, bi morala geodetskim tehnikom omogočiti, da v skladu s statutom IZS postanejo odgovorni geodeti in se izenačijo s preostalimi tehniki v IZS.

Ravnala je ravno nasprotno. Z vsemi sredstvi je preprečevala kakršnokoli pobudo v tej smeri. Ustavnemu sodišču je vlada posredovala neresnične podatke. S pritiskom na predstavnike geodetskih podjetij v upravnem odboru MSGeo je dosegla, da so kršili statut IZS in na ustavnem sodišču nastopili proti svojim članom. Ni treba posebej poudarjati, da so to podjetja, ki velik del prihodkov ustvarijo prek javnih naročil. Dominik Bovha, Darko Tanko in Zvone Gosar, generalni sekretar IZS, so bili pristojni za zbiranje informacij o dejavnosti tehnikov. Sprejeli so sklep, da bodo stališče do ustavne presoje uskladili z upravnim odborom IZS (3. seja upravnega odbora MSGeo z dne 16. 1. 2001). Na 4. sejo upravnega odbora MSGeo (31. 1. 2001) je na lastno željo prišel direktor GURS Aleš Seliškar, da bi bil navzoč pri oblikovanju stališča upravnega odbora v zvezi z ustavno pobudo tehnikov in glasovanjem o njem.

Stališča do ustavne presoje niso uskladili z upravnim odborom IZS. Mnenje je nezakonito podpisal predsednik IZS Črtomir Remec, v svojem imenu in ne v imenu upravnega odbora IZS. Ta je to mnenje obravnaval šele na seji decembra 2004! Leta 2005 je direktor GURS Aleš Seliškar obljubil, da bo sklical sestanek vseh zainteresiranih državnih institucij, ki jih to vprašanje zadeva, a ga do danes še ni. Leta 2006 je s predsednikom Zveze geodetov Slovenije (ZGS) Jurijem Režkom na skupščini ZGS preprečil razpravo o točki dnevnega reda, ki je bila posvečena tej problematiki. Z izbiro delegatov in vplivanjem nanje je dosegel, da so delegati geodetskih društev glasovali proti sklepom upravnih odborov svojih društev. Temeljna sprememba v ZgeoD je prenos odgovornosti za tehnično izvedbo geodetske storitve z geodetske uprave na odgovornega geodeta, ki ga uvaja zakonodaja. Odgovornim geodetom so bili podeljeni žigi na podlagi opravljenih izpitov iz Zakona o splošnem upravnem postopku, čeprav jim nova zakonodaja ukinja vodenje upravnih postopkov.

Vsi geodeti, ki so postali odgovorni v času sprejetja nove zakonodaje, nimajo opravljenih strokovnih izpitov za geodetsko izkaznico niti izpita za odgovornega geodeta. Teh je še danes okoli 70 odstotkov vseh odgovornih geodetov. Tudi zato Geodetska uprava RS (GURS) še vedno nezakonito pregleduje elaborate, jih strokovno popravlja in za poprave ne prevzema odgovornosti, kar je v nasprotju z Zgeod. 24. 11. 2006 je začel veljati ZEN, ki je nadomestil ZENDMPE. Od uveljavitve ustavne presoje 19. 11. 1999 sta oba zakona, ki ju je sprejela Vlada RS (ZENDMPE in ZEN), v stalnem nasprotju z ZgeoD, in sicer s členi številka 4, 5, 6, 7, 8, 10, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 39, 40, 41, 42, 43, 47, 51. Tu se postavlja več vprašanj. Projektanti so tudi tehniki, ki so vpisani v imenike poklicnih zbornic. Ti lahko brez obveznega geodetskega izobraževanja in brez geodetske izkaznice izdelujejo in potrjujejo elaborate katastra stavb. V praksi se dogaja celo to, da gradbeni tehnik potrjuje geodetskemu tehniku geodetsko storitev kataster stavb. Tega geodetska stroka v nobenem primeru ne bi smela dovoliti.

K pisanju me je vzpodbudila 7. alineja 6. člena ZEN, ki določa, da potrebuješ geodetsko izkaznico samo še za geodetske storitve, ki so povezane z mejami. Vse preostale geodetske storitve lahko izvajajo druge osebe, vključno z deli, ki jih določa Uredba o določitvi seznama del na področju geodetske dejavnosti, katerih izvedba vpliva ali bi lahko vplivala na varnost življenja ali zdravja ljudi. Ob teh dejstvih je jasno, da si Vlada RS (GURS) ni nikoli prizadevala za varovanje javnega interesa, za večjo pravno varnost naročnikov in za strokovnost pri izvajanju geodetskih storitev, kar je vseskozi poudarjala. Zaradi zgoraj navedenega je najprej treba odpraviti nasprotja med ZgeoD in ZEN, geodetskim tehnikom pa omogočiti opravljanje strokovnega izpita in sprejetje odgovornosti za svoje delo.

Zato je poleg zgoraj zapisanega še več razlogov. Geodetski in gradbeni tehniki obiskujejo isto šolo. Učni programi so enako zahtevni. Geodetska in gradbena stroka sta enakopravno in enakovredno zastopani v IZS (11. člen statuta). S tako rešitvijo bomo delno primerljivi z Italijo, kjer geodetski tehniki po dveh letih delovnih izkušenj opravijo strokovni izpit in so odgovorni za vse vrste geodetskih storitev, in z Avstrijo, kjer geodetski tehniki po petih letih delovnih izkušenj opravijo strokovni izpit in so odgovorni za vse vrste geodetskih storitev razen mej.

GEOIDES, Franc Bevc, s. p.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.